عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وب سایت من خوش امدید تنها وبلاگ آموزشي اصول تصويرسازي براي هنرجويان گرافيك و تصويرساز اميدوارم مورد استفاده هنرجويان جوان قرارگرفته باشد. ليلا رخشي قاضياني بابيش از بيست سال سابقه هنري در هنرها تجسمي وفعاليت در زمينه گرافيك ، نقاشي ، عكاسي ، تصويرسازي شركت در جشنواره و برپايي نمايشگاه انفرادي و گروهي دررشت ، اراك ، تهران






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
122

آمار مطالب

:: کل مطالب : 110
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 4

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 3
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 3
:: بازدید ماه : 15
:: بازدید سال : 86
:: بازدید کلی : 5804

RSS

Powered By
loxblog.Com

اصول تصويرسازي

تصويرگري در جهان امروز
شنبه 19 تير 1395 ساعت 17:55 | بازدید : 70 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

هنر تصويرگري ، به عنوان فرايندي جدي درزندگي كودكان كه بخش گسترده اي از جامعه ي امروز جهاني را تشكيل مي دهند ، تاريخي نزديك به دو سده را پشت سرگذاشته و امروزه طيف وسيعي از هنرمندان زندگي خود را وقف آن كرده اند . اهداي جوايز بزرگ و ارزنده به تصويرگران و برپايي نمايشگاه ها و بي ينال هايي چون : بولونيا ، براتيسلاواو نوما و اعطاي جوايزي چون هانس كريستين اندرسن ، كالدكات و ازراجك كيتس ، نشانگر اهميت ويژه اي است كه فرهنگ و تمدن امروز در اختيار تصويرگران كتاب هاي كودك قرار مي دهد . جلوه هاي هنر نقاشي در تصويرگري كتاب هاي كودكان ، زيبايي شناسي و ارزش هاي هنري والايي را داراست. بازتاب فرهنگ كهن كشورهاي اروپاي شرقي درآيين ها و باورهاي تصويري با نقش مايه هاي كهن ، رنگ و جلوه اي خاص خود را دارد. پيوند زندگي كودك و كتاب در آثار تصويرگران جهان ، به ويژه در كشورهاي انگليسي زبان ، از پيشرفت هاي شگرفي در زمينه ي توليد كتاب و كيفيت چاپ برخوردار است . تصويرگران ژاپني ، افسانه هاي جادويي روزگاران كهن را در تصويرهايي برگرفته از تومارهاي روايي گذشته به تصوير مي كشند هنرمندان اروپايي همانند بسياري از تصويرگران كشور هاي پيشرفته، به آرامش كودكان و چالش هاي موجود در زندگي جامعه ي ماشيني و صنعتي امروز مي انديشند تصويرگران ايراني ، جدا از تاثيرهاي اندك در پرداختن به نگارگري و هنر كهن ، نمايش انتزاع و تخيل را در گونه ها ي فراوان انتخاب كرده اند ناشران عرب ، هم چنان بخش وسيعي از آثار كارتوني را دست مايه ي توليد تصويرهاي امروز در كتاب هاي خود قرار داده اند با اين وجود ، تاثيرپذيري تصويرگران سراسر جهان ازآثار يكديگر به گونه اي است كه حدو مرز نمي شناسد و شباهت هاي موجود در ميان آثارآنان هرروز بيشتر مي شود . هر چند هنر نقاشي امروز به انتزاع توجه خاص نشان مي دهد ، اما تصويرگري در جهان امروز هنوز از گونه هاي همزمان واقع گرايي و آبستره ، هم سنگ متن هاي ادبي به چاپ رسيده ، برخوردار است و هرروز به شكوفايي تازه اي دست مي يابد ، و اين روندي است كه به نظر مي آيد هنر نقاشي دوران پسا مدرن ، فاقد چنين تحرك و جنب و جوشي است . بااين همه گسترش ، امكان گفت و گو درباره ي همه ي تصويرگران برجسته ي جهان امروز امكان پذير نيست . به ويژه درشرايطي كه در هر  دوره از بي ينال ها و نمايشگاه ها، به آثار جديد و نو برمي خوريم نياز به برزسي هاي تازه ، روندي است پايان ناپذير .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
فرم هاي اغراق شده درتصويرسازي
شنبه 19 تير 1395 ساعت 17:20 | بازدید : 80 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

اغراق درفرم، عمدتا به گونه اي است كه ساختاراصلي و واقعي تصويرتا اندازهي زيادي دست نخورده باقي مي ماند و تنها نسبت هايي از عناصر تصويري به هم مي ريزد . اين ويژگي ، به خصوص در كارتصويرگران حالت گرا اكسپرسيونيست ، كاريكاتوريست ها و طنز گرايان ديده مي شود . فرم اغراق شده ي سايه ي پسرك در كتاب حقيقت و مرد دانا ، اثرمرتضي مميز به گونه اي است كه صفحه ي روبه رو را كاملا دربرگرفته و زمينه ي آن پوشيده از نمادهايي است كه گذشته هاي پسرك راتداعي مي كند . درتصويرهاي كتاب جمشيدشاه ، قهرمان ، پسرك چشم آبي ، قصه هايي از باله و شهر ماران كه توسط فرشيد مثقالي كشيده شده ، از ويژگي اغراق در فرم به فراواني استفاده شده وبه ويژگي بيشتر آثار مثقالي براي كودكان تبديل شده است . محمد علي بني اسدي ، پژمان رحيمي زاده و وحيد نصيريان از جمله تصويرگراني هستند كه به اين فرآيند درفراهم سازي تصويربراي كودكان گرايش نشان داده اند . به هم ريختن نسبت اندازه ي سربه ديگر اعضاي بدن ، از ويژگي هاي معمول پژمان رحيمي زاده در اين شيوه ي تصويرگري به شمار مي رود .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
جايگاه خط در تصويرگري انتزاعي
شنبه 19 تير 1395 ساعت 13:0 | بازدید : 89 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

انتزاع در تصويرگري ، تا پيش از دهه ي 40 ، از نمودهاي اندكي برخوردار بود و نمونه هاي بسيار ساده ي آ ن را تنها مي شد در برخي ازآثارابراهيم بني احمد ، آن هم در كتاب هاي درسي ديد ويژگي اي كه نمونه هاي ساده شده ي آن در آثار خود كودكان به چشم مي خورد . فرشيد مثقالي را به جرات مي توان آغاز كننده ي نگاه انتزاعي در تصويرگري كتاب هاي كودكان ناميد هر چند اين ويژگي پيش ازآن ، در هنر نقاشي ودر آثار جليل ضياپور، محسن وزيري مقدم ، حسين كاظمي و ديگران راه يافته بود .

ساده ترين نمونه ي انتزاع را بايد در چشم وابرو گذاشتن براي اشياء ازجمله درآثار ابراهيم بني احمد و انساني ديدن آن هال يافت . به هم زدن مقياس در اجزاي يك تصوير، قرارداده شدن دو تصويربرروي يكديگر به گونه اي كه هردوي آن ها ديده شوند هم پوشاني ، شناورشدن عناصر تصويري در فضاي اطراف با حذف نيروي جاذبه تعلق ، و تصوير كردن شكل هاي خيالي و غير واقعي ، ساده ترين نمونه هاي گرايش به انتزاع به شمار مي روند . خطوط انتزاعي در برجسته ترين رويكردهاي آن ، شمار مي روند . خطوط انتزاعي در برجسته ترين رويكردهاي آن در خدمت شكل فرم هايي قرار مي گيرد كه تنها در ذهن هنرمن وجود دارد و بازتاب تصويري آن ها نمايشي خيال انگيز و كودكانه از پديده هاي اطاف است . اين ويژگي در آثار نقاشي شده توسط انسان هاي نخستين ، به فراواني ديده مي شود و بازنمايي ان ها ، يادگار تلاش كوبيست ها و نقاشان انمتزاعي پس ازآن است .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي براي گروه سني نوجوانان
چهار شنبه 2 تير 1395 ساعت 8:29 | بازدید : 154 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

اين مقطع سني به كلي بادوران كودكي متفاوت است و نيازهاي روحي - عاطفي نوجوان به كلي با دوره هاي كودكي و جواني متفاوت است . بااين حال ، بهتراست تصويرگردرايجادتصاويرنكاتي چندرا موردتوجه قراردهد :

1- اصولا كتاب هاي داستان نوجوانان تصويرنمي خواهد ، و ترجيحا بايد به تصويرگري طرح جلد بسنده كرد.

2- درصورتي كه استفاده از تصويرلازم است مي توان فواصل تصاويررازيادكرد( بين هر50 تا100 صفحه يك تصوير) .

3- تصويرگري تك رنگ و با غلظت كم ، با استفاده ازشيوه هاي مختلف طراحي ، فراوان به كارمي رود .

4- تصويردركتاب هاي علمي نقش و اهميت خاصي دارد. استفاده از جدول ، نمودارو عكس نمونه هاي راهگشايي است .

5- رعايت اصول و قواعدطراحي ( تناسبات ، نورپردازي ، تركيب بندي ، زاويه ديد) الزامي است و براي خلق اين تصاويرمي توان حتي از هنرعكاسي سود جست .

6- تصاويربايدداراي حركت ، پويايي، و انديشه اي نو باشند تا قوه تخيل نوجوان ارتقا يابد .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي براي كودكان گروه سني ده تادوازده ساله
چهار شنبه 2 تير 1395 ساعت 8:7 | بازدید : 75 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

اين مقطع سني مخاطبان به لحاظ روان شناختي اهميت خاصي دارد، زيرافرددرمرزكودكي وبزرگسالي است: گاه دردنياي تخيلي و سرشارازنشاط كودكانه است و گاه دچارغرورو حس بزرگي .افراددراين مقطع سني ، درعين لذت بردن ازكتاب هاي دوران كودكي و خواندن دوباره آن ها، گاه درظاهرخود را به آن ها بي تمايل مي نمايانند و حتي گاه آن هارا مسخره مي كنند، ولي درباطن ازخواندن آن ها هنوز لذت مي برند . اين تصويرگررادرگيردشواري عظيمي مي كند، زيرا مخاطب او در دنياي دوگانه خاص خودسرگردان است . او، ازسويي بايك كودك و از سوي ديگر، بافردي داراي احساس بزرگي مواجه است .

درهرصورت ، تصويرگرمي تواند آگاهانه ازتمامي امكانات مهياي نقاشي استفاده كند و خودرا به تصويرهاي مطلوب اين سن نزديك كند، و بدين ترتيب ازظرايف و لطافت هاي خاص تصويرگري درخلق تصويربهره گيرد . متاسفانه تصاويرمناسب اين مقطع سني درجامعه ما كمترتوليد شده و بيشتربه وجه كودكانه آن توجه شده است . بااين حال ، برخي خصوصيات تصويري خاص اين سن به شرح زير است :

1- مي توان تصوير راباالهام ازشيوه هاي آثارهنرهاي تجسمي و باابزارخاص آن ها خلق كرد وپيچيدگي بيشتري بدان بخشيد .

2- تصويربايد تفكرو قوه خلاق مخاطب را برانگيزاند.

3- به كارگيري تركيبات مختلف رنگي و تضادهاي هفت گانه جايز است ( حتي به كارگيري رنگ هاي كدر، خاكستري و سياه )

4- استفاده ازتضاد و اغراق درتصاوير الزامي است .

5- حجم تصاويررادرمقايسه با نوشته ها مي توان كاهش داد. ( درهر8تا10 صفحه نوشته يك تصويرآورده شود .)

6- به كارگيري تصاويرتك يا دورنگ توصيه مي شود، ولي دليلي وجودنداردكه رنگ رابراي اين گونه از مخاطبان به كلي حذف كرد .

7- به كارگيري تغييردرنوع علم مناظرو مزايا و نوع نگاه تصويرگراززواياي مختلف براي اين مقطع توصيه مي گردد.

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0