عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وب سایت من خوش امدید تنها وبلاگ آموزشي اصول تصويرسازي براي هنرجويان گرافيك و تصويرساز اميدوارم مورد استفاده هنرجويان جوان قرارگرفته باشد. ليلا رخشي قاضياني بابيش از بيست سال سابقه هنري در هنرها تجسمي وفعاليت در زمينه گرافيك ، نقاشي ، عكاسي ، تصويرسازي شركت در جشنواره و برپايي نمايشگاه انفرادي و گروهي دررشت ، اراك ، تهران






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
122

آمار مطالب

:: کل مطالب : 110
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 4

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز :
:: باردید دیروز :
:: بازدید هفته :
:: بازدید ماه :
:: بازدید سال :
:: بازدید کلی :

RSS

Powered By
loxblog.Com

اصول تصويرسازي

تصويرسازي روي پارچه
یک شنبه 12 ارديبهشت 1395 ساعت 11:51 | بازدید : 167 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

طراحان مستقل پارچه ، نقش مشخصا پايين تري در صنعت مد دارند ، تصويرسازاني كه در كل گستره كاربرد پارچه كار مي كنند، به تازگي شاهد علاقه زياد نسبت به كارشان شده اند هماهنگونه كه تصويرسازي در اين بخش بيشتر شناخته مي شود ، دامنه پروژ ه ها نيز افزايش مي يابد . تصويرسازان با ايجاد طرح هاي پارچه براي رويه كيف و پرده و كاغذ ديواري و حوله و ... به پول و سرمايه رسيدند . همانگونه كه طراحي مد از لباس به خانه تغيير مسير داد . از انعطاف پذيري و خلاقيت و تصويرسازان مد امروزي نيز بهره دارد . طرح هاي ملهم از مد ترسناك و خيالي براي مارك هاي مد نماد تنيس جورن برگ ساخته شد . تصاوير روي پارچه به جاي اين كه در كل طراحي ديده شود ، به عنوان تصوير ديده مي شود ، اين تقاضا به جاي آنكه بخشي از نگاه كلي را تشكيل دهد ، براي خوانده شدن است .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي موسيقي
شنبه 11 ارديبهشت 1395 ساعت 10:54 | بازدید : 187 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

گرافيك موسيقي نقش تعيين كننده اي در شكل دهي روشي دارد كه ما را به موسيقي اي كه گوش مي دهيم مرتبط مي كند و براي محصول ، يك هويت و شخصيت در حالت تصويري آن ايجاد مي كند ، مدتي طولاني از آن ، روزهايي كه شركت هاي ضبط موسيقي مي توانستند جلد يك آلبوم را با استفاده از تنها يك عكس هنرمند برروي جلد ايجاد كنند ، روش هاي بي نظير و ماهرانه اي كه در آن تصوير گرافيكي هنرمند برروي جلد طراحي مي شود به افزايش فروش كمك مي كند .كوستاساكسي مي گويد من اغلب سعي مي كنم تا احساسات و حالات موسيقي را تصويرسازي كنم ، البته فقط اين ديدگاه شخصي من است ولي اميدوارم كه اين كار ، موسيقي را برروي مردم ديگر بگشايد . آلبوم آبشارهاي دشت ، مناظر سورئال و تخيلي متعلق به گوستاساكسي تصويرساز فنلاندي است . بسياري از مارك هاي مستقل موسيقي و كلوپ ها نياز به كالاهاي تبليغاتي دارند كه اگر مفيد نباشد ، براي رسيدن به تجارت با ارزش ، زمينه اي بسيار جالب ايجاد مي كنند . هر تصويرساز در دوره نوجواني تصويرسازي را از طريق علاقه به موسيقي هاي متداول درك مي كند .

                                               

                                   ترانه بوي عيدي فرهاد اثر ليلا رخشي قاضياني تكنيك ميكس

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي تبليغاتي
پنج شنبه 9 ارديبهشت 1395 ساعت 21:8 | بازدید : 145 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

با گسترش رو رشد تكنولوژي و نياز به تبليغات شيوه هاي متفاوتي جهت كاربرد در امر تبليغات براي رقابت بازار محصولات به كارگرفته مي شوند و تصويرسازي يكي از شيوه هايي است كه مديران هنري در آژانس هاي تبليغاتي به آن روي آورده اند . در نظر بسياري از افراد ، تصويرسازي رشته اي است كه متن را به تصوير مي كشد اما چشم انداز كار تصويرسازي در طراحي و تبليغات و نشريات در طول چند دهه ي اخير دستخوش تغييرات چشم گيري شده است . نقشي كه ارتباط گرافيكي در اين زمان يعني در آغاز قرن 21 در زندگي ما ايفا مي كند ، هرگز تا اين حد پيچيده و شديد و ضروري نبوده است . در اين عصر رو به روشد ديجيتال ، ارتباط بصري به شدت براي جلب نظر ما رقابت مي كند و ما در نقطه اي حساس قرار گرفته ايم . در هر گوشه از خيابان هاي شهر به ما آگهي مي دهند ودر 24 ساعت شبانه روز و در 365 روز كانال هاي بي شمار تلويزيوني در حال پخش برنامه هستند . ما به واسطه تلويزيون و تبليغات و اطلاعات ، حرارت ايجاد مي كنيم . ارتباط تصويري آنلاين برروي صفحه تصوير، قابل دانلو و ارتقاء است و ما هرگز پيش از اين با تصاوير زياد و نيز فروش ديوانه وار و كارهاي رسانه اي از همه جهات مورد حمله قرار نگرفته بوديم ... براي رقابت در اين جنگ ارتباطي بي رحمانه ، شركت هاي كه در پي متمايز نمودن محصولات و نشريات خود هستند به تدريج شروع به درك اين مطب نمودن كه به جاي آنكه در فروشگاه هاي شلوغ و بزرگ به شكل جزئي ، برخي از محصولات خود را در مقياس كوچك ارائه دهند ، آگاهانه يك برند ايجاد كنند كه ديدگاه يا تصويري خاص ارائه دهد . بنابراين در اينجا تصويرسازي طرفدار پيدا كرد، نه تنها به اين دليل كه جالب است بلكه به اين خاطر كه راه گشاي ايجاد تصاويري است كه از شواهد عكاسي تاثير بيشتر ي دارد. تصويرسازي قدرت ثبت يك هويت يا يك ديدگاه را داراست . تصويرسازي مي تواند يك حالت يا يك لحظه را ثبت كند و مي تواند داستاني را تعريف كند تا به تاريخچه محصول عمق و معنا ببخشد . شركت هاي تبلغاتي معمولا به تصويرسازان خاص ماموريت كاري مي دهند تا مخاطباني با اهداف به خصوص را جذب نمايند . اصولا به اين خاطر كه آن ها از خصوصيات ، اجتماعي فرهنگي مخاطبان و چگونگي واكنش ها به روش تجسمي هنرمند ، آگاهي دارند ، بيشتر فشار براي تعريف مخاطب در اين مرحله ماموريت اوج مي گيرد . هدف يك فعاليت تبليغاتي خوب ، اين است كه خود و محصول مورد نظر را به عموم بشناساند . فعاليت تبليغاتي در جستجوي آن است تا يك ايده و يك تصويربراي محصول ارائه دهد كه كاملا مشخص باشد و به شكل آگاهانه يك برند و يك هويت براي محصول ايجاد مي كند . تبليغات از گستره اي از ابزار مانند پوسترهاي تبليغاتي روي تخته اعلان ها و بدنه اتوبوس ها كه به رسانه شهري منسوب هستند و نيز تلويزيون و سينما كه به شكل تجاري به عنوان رسانه شناخته مي شوند ، براي شناساندن محصول يا برند استفاده مي كند . در سال هاي اخيرفعاليت هاي تبليغات بيشتر بين المللي بوده و كمتر جنبه منطقه اي داشته است ، باگسترش بازار تبليغات ، شناخت عمومي نسبت به اين فعاليت ها و محصولات مربوط به آن ها بيشتر شده است . در كنار اين شناخت ، پيوندهايي با شيوه تصويرسازي و ماهيت بصري فعاليت تبليغاتي نيز ايجاد مي شود ، بسيار سود آور است اگر محصول ، جالب به نظر برسد يا وارد فرهنگ روز شود ، به طوري كه شركت هاي ديگر را تشويق كند كه به همان تصويرساز سفارش دهند .

                                                                   

                                                   طرح كاركتر براي انتشارات كتاب كمك درسي براي

                                                      سنين كودك و نوجوان اثرليلا رخشي قاضياني

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي كتاب كودك 3
چهار شنبه 8 ارديبهشت 1395 ساعت 19:47 | بازدید : 95 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

در آخرين مرحله از تحول هنر تصويرپردازي براي كودكان ، ضمن حفظ سادگي كار ، هنرمندان تلاش كردند كه روح مطلب را در تصوير ، به كمك تكنيك هاي كم و بيش لازم و رنگ هاي زنده ، منعكس كنند . در عين حال ، يك نظريه به عنوان انتقاد و اعتراض به اين نوع تصويرپردازي به حيات خود ادامه داد . واضعان اين نظريه معتقد بودند كه تصويرمي بايد در كنار پيام رساني ، ذوق هنري كودكان را نيز پرورش دهد . و اين نوع تصوپردازي اگر چه با عامل سرعت و انتقال سريع پيام در زندگي ماشيني هماهنگي دارد، ولي ممكن است رشد ذوق هنري در كودكان را دچار اختلال كند . مهم تر اينكه ، هر هنرمندي اول بايد سبك هاي كلاسيك نقاشي را تجربه كرده باشد تا بتواند به ارزيابي توانايي ها و ابتكارهاي هنري خود بپردازد و گرنه ، كودكان رانسبت به سبك هاي نقاشي بيگانه مي كند .

بايد خاطرنشان كرد كه تصويرگري كتاب كودك حرفه اي است كه بيش از حرفه هاي ديگر ، با اظهار نظرهاي ناعادلانه ، شايستگي اش خدشه دار مي شود ، اظهارنظرهايي مانند من هم مي توانستم اين كاررا بكنم ، البته احتمال زياد شما هم مي توانستيد آن كار را بكنيد ، اما براي انجام درست اين كارپيش از آنچه ابتدا تصور كرديد ، به موضوع عميق تر و جدي تر بنگريد ، شايد آنچه خودجوش و راحت به نظر مي آيد ، فقط ظاهر قضيه باشد وبه هيچ وجه با كارطراحي ، نقاشي و مفهوم سازي كه بايد براي آن صورت بگيرد، برابري نكند . بچه ها شنيده هاي قصه ها را روي كاغذ با حس رنگ و فرم و زاويه نگاه و گستره ي تخيلشان براي انتقال به پدر و مادر خود به تصوير تبديل مي كنند . آن ها با تمام وجودشان در باور تصويرشان غرق مي شوند ، پس بنابراين بچه ها صادق ترين تصويرگرانند . آنها هستند كه از هر حادثه اي تصوير مي سازند . تصويرگري كتاب كودك در بهترين حالتش ، هنري ظريف ، دقيق و پيچيده است كه مي تواند در سطح هاي بسيار متفاوتي ارتباط برقرار كند و تاثير ژرفي برآگاهي و ضمير كودك به جا گذارد.

اولين نمونه ي كتاب كودك مصور در اروپا به نام كتاب آموزش هنر است . در صفحه ي عنوان اين كتاب كه در سال 1580 در فرانكفورت چاپ شده آمده است : كتابي از جنس هنر و آموزش براي قشر كم سن وسال ، كه انواع نقاشي ها ي شاد و دوست داشتني اي در آن پيدا مي شود . يوست آمان تصاوير چاپ چوبي بسيار زيباي اين كتاب راخلق كرده است . دومين نمونه كليدي ، كتاب جهان در تصوير است . اين اثر در سال 1658 منتشر شد و توسط يك روحاني آينده نگر موراويايي كه چندي بعد در لهستان اسقف لشنو شد - طراحي و كارشده . اسقف كومينوس قاطعانه معتقد بود كه بايد روند يادگيري را براي كودكان جذاب تر كرد . او اظهار نمود : براي كودكان نقاشي ها راحت ترين قالب براي درك و يادگيري است . كتاب او بطوري طراحي شده كه از يكنواختي مطالعه ي درس زبان لاتين بكاهد . اگر تصويرگر بتواند ضمن آموزش ، موجب سرگرمي و شيفتگي و نشاط كودك هم بشود ، امكان يادگيري او را بيشتر مي سازد . در فرهنگ مصور پايه آكسفورد كه اندرو دلانتي تدوين كرده است . در فرهنگ مصور پايه آكسفورد كه اندرو دلانتي تدوين كرده است ، ايما چيچستر توانايي و اياقت خود را كارش بخوبي نشان مي دهد . او براي كلمات داخل صفحه كتاب چارچوب منسجمي را طراحي كرده است كه همين ، متن مربوط به هر كلمه را از جنبه بصري تكميل مي كند . اين تصويرها بسيار متفاوتند . از اشياء مختلف جدا از هم گرفته تا صحنه هاي شلوغ پراز شي ء و با ويژگي هاي گوناگون كه تعريف مربوط به هر يك كنارش آمده است . در كل كتاب شش شخصيت ظاهر مي شوند تا به خواننده در در ك و برقراري ارتباط عميق تر با كلمه ها ياري كند .

همان قدر كه كتابهاي آموزش الفبا در شكوفايي دانش نقش تعيين كننده اي دارند ، كتاب هاي آموزشي اعداد نيز در رشد و استعداد رياضي موثرند . همين كه براي برقراري ارتباط با اعداد ، چيزي را در اختيار كودك قرار مي دهيد كه از لحاظ بصري جذاب و مهيج است ، توجه و علاقه اش را معطوف مفهوم شمارش مي كنيد .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي كتاب كودك 2
چهار شنبه 8 ارديبهشت 1395 ساعت 10:27 | بازدید : 92 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

دو شيوه تصويرپردازي كه از نظر گذشت شيوه سوم تصويرپردازي به روي كار آمد كه گروه سوم از مصوران مطالب كودكان را پديد آورد و يا بهتر بگوئيم مرحله سوم تصويرپردازي مطالب كودكان را باعث شد. تغيير جديدي كه اين گروه از تصويرگران مطالب كودكان مطرح كردند، كاملا با دو نظريه قبلي تفاوت داشت در تعبير اين هنرمندان ، نگاه واقع بينانه هنرمند به دنياي اطراف حفظ مي شد ، ولي تلاش براين بود كه سبك پيچيده و غامض تصويرپردازي كه از تلفيق سبك هاي مختلف به وجود آمده بود ، تاحدود يك فرمول ساده تخفيف يابد . اين ساده كردن تصوير ، به معناي پايين آوردن كيفيت پرداخت هنري تصوير، تا حد توان هنري كودكان بود .  به عبارت ديگر ، اين گروه از هنرمندان معتقد بودند ، هنر تصويرپردازي براي كودكان به اين معنا نيست كه آنچه كودكان مي بينند و مي خواهند ، ترسيم كنيم ، بلكه بايد تصويرپردازي مطالب كودكان به نقاشي هاي خود كودك نزديك تر باشد . سبك جديد ، در واقع گرايش به سادگي درهنري كاملا پيچيده بود . چرا كه در اين شيوه ، حتي با چند خط ساده هم مي شد پيام تصويري را به مخاطب رسانيد . در اين سبك ، سايه روشن ها حتي گاه پرسپكتيو ، نقش مهمي ايفا نمي كردند و تفكر هنرمند ، يك ديد فوق العاده ساده و بي آلا يش بود . نوعي هنر كه وقتي قلم در دستان كوچك و ظريف كودك قرار مي گرفت ، انتظار مي رفت چنين اثري خلق كند . هنرمند در اين سبك دنيا را آن طور ترسيم مي كرد كه كودك مي پنداشت .

تعبير ديگر اين سبك هنري رد قاطعانه ي اين نظريه بود كه واقعيتها بايد از ديد بزرگسالان براي كودكان ترسيم شوند تصويرپرداز در اين سبك هنري ، به دنبال تصاوير و نقاشي هايي بود كه دنياي ظاهري و صوري را منعكس كنند و فارغ از جزئيات محيط اطرف ، از سماجتها و دقت هاي و سواس گونه در جزء جزء دنياي واقعي به كنارباشند. اين ساده انديشي هنري بازتاب منفي و مثبت به دنبال داشت . بازتاب مثبت آن ، اين بود كه چارچوب سنگين و پيچيده و غامض تصويرپردازي براي كودكان را درهم شكست و نوعي تازگي وپويايي هنري را وارد عرصه ي تصويرپردازي مطالب كودكان كرد ، اما اين آزادي بي حد و مرز مااثري منفي داشت . چرا كه در اين سبك ديگر ملاك فني و تكنيكي مطرح نبود كه ارزش كار هنري برمبناي آن سنجيده شود و هنرمندان ، به ظاهر اين ملاك و معيار را به كنار گذاشته بودند و به اعتقاد خود ، تصويري ارائه مي دادند كه به ذوق و پذيرش كودك نزديكتر بود . برچيده شدن اين ملاك هاي فني براي آن گروه از هنرمندان كه هميشه به هر هنر تازه و نويي باآغوش باز خير مقدم مي گفتند ، دامي شد و آنان ، با طيب خاطر ، به سوي طرح هاي پيش پا افتاده هنري كشانده شدند . طرح هايي كه ارزش آثار دقيق و زيباي كلاسيك رانداشت و رنگ ها به راحتي ، تازگي وحيات خود را از دست مي دادند .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0