عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وب سایت من خوش امدید تنها وبلاگ آموزشي اصول تصويرسازي براي هنرجويان گرافيك و تصويرساز اميدوارم مورد استفاده هنرجويان جوان قرارگرفته باشد. ليلا رخشي قاضياني بابيش از بيست سال سابقه هنري در هنرها تجسمي وفعاليت در زمينه گرافيك ، نقاشي ، عكاسي ، تصويرسازي شركت در جشنواره و برپايي نمايشگاه انفرادي و گروهي دررشت ، اراك ، تهران






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
122

آمار مطالب

:: کل مطالب : 110
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 4

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز :
:: باردید دیروز :
:: بازدید هفته :
:: بازدید ماه :
:: بازدید سال :
:: بازدید کلی :

RSS

Powered By
loxblog.Com

اصول تصويرسازي

منوپرينت وتصويرسازي ديجيتال
یک شنبه 15 فروردين 1395 ساعت 12:24 | بازدید : 126 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

نرم ابزارهاي ويرايشگر تصاوير به خوبي مي توانند در خدمت تكنيك هاي اجرايي دستي درآيند و در نهايي خروجي هاي فوق العاده اي در اختيار هنرمندان قرار دهند . اسكن آثار اجرا شده با تكنيك منورينت وبه كارگيري فيلترها و برنامه هاي مختلف ديجيتال روي آن آثار ارزنده و قابل توجهي را ارائه خواهد كرد . طراحان گرافيك در طراحي پوستر ها .بيل بردها و روي جلد كتب و مجلات تصويرگران در اجراي نهايي آثار تصويرسازي خود و رشته هاي ديگر هنري نيز به خوبي مي توانند از تركيب شيوه منوپرينت و نرم ابزارهاي ديجيتال بهرمند شوند .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
طنز و داستان
چهار شنبه 19 اسفند 1394 ساعت 17:42 | بازدید : 139 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

روزنامه ايران كه در شماره 133 در سال 1289 به طنز پرداخت ، طنز را ( متضمن دقايق اخلاق حميده و خصايل نيكو ) دانست كه ( به زبان كودكان ) است . اولين داستان ها در مطبوعات فارسي پاورقي هزار يك شب درجام جهان نما هند بوده است . اولين حضور كودكان در داستان هاي فارسي مطبوعات ( حكايت طفل ) نوشته حكيم الممالك در شماره 20 روزنامه ملتي مورخ 13 صفر 1285 است . در اين فصل به معرفي و بحث درباره چند نشريه مي پردازيم كه در دوره مورد بررسي بيش از ساير نشريات به كودك و نوجوانان ارتباط مي يابند وبه تعبيري زمينه ساز انتشار نشرياتي بوده اند كه ما از آ ن به عنوان مطبوعات كودك و نوجوان ياد مي كنيم . همان طور كه در فصل اول ذكر شد ، ظهور و بروز مطبوعات كودك پديده اي آني نبوده ، بلكه به مرور براساس زمينه هايي اين مصداق و مفهوم تجلي يافته است . نشريات بررسي شده چند دسته اند . دسته اول ، نشريات آموزشگاهي اند . نشرياتي كه ناشر آنها يك موسه آموزشي است يا به بيان ديگر ، محل انتشار آنها يك آموزشگاه ( مدرسه مقدماتي ، متوسط ، عالي ، تخصصي ، حرفه اي و ... ) است . طبيعتا محتواي اين نشريات نيز با شدت و ضعف هايي به امور آموزشي و آموزش دهندگان و آموزش گيرندگان مربوط مي شود و از اين نظر نشريات درباره ويا براي دانش آموزان اند و به نوعي به سير كلي جست وجوي ما ارتباط مي يابند . به كارگيري زبان ساده ، غيررسمي و غير اديبانه ، اولين گام براي برقراري ارتباط با مخاطبان كمسال بود . اين كار در روزنامه نظاميه علميه و اديبه آغاز شد و در روزنامه علمي ، ناصري و ... پي گرفته شد . روزناه نظاميايه علميه و ادبيه به دست معلمان مدرسه تهيه و در آن اخبار مدرسه درج شد، در روزنامه علمي از همكاري نويسندگان نوجوان استفاده شده و درج گفتگو ها و مطالب ساده آموزشي براي مخاطبان نوجوان آغاز شد . در ورقه ماه دارالفنون تيريز به روشني تصريح شد كه مخاطب اصلي نشريه دانش آموزان اند ، نا صري و تربيت در مدرسه هاخوانده شد. تربيت به عنوان متن درسي مدارس به كار رفت . وبخش عمده اي از خوانندگان آن را دانش آموزان تشكيل دادند . پا بلاگ گاتيزاگ كاملا به كوشش دانش آموزان و براي استفاده ايشان تهيه مي شد.

 

                                                    

                                          طنز تصويري براي روزنامه و مجله براي بزرگسال

                            تكنيك گواش و تلفيق با نرم ابزار فتوشاپ اثر ليلا رخشي قاضياني

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي براي جلد كتاب و مجله
دو شنبه 17 اسفند 1394 ساعت 11:27 | بازدید : 390 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

جلد كتابهاي غير سخت معروف به شوميز با روكش كاغذي كتابهايي كه جلد سخت وضخيم دارند ، غالبا تصويرسازي دارد وبه ندرت از عكس يافقط نوشته ها ، طرح روي جلد آنها ساخته مي شود . جلد مجلات هم از بسترهاي مناسب تصويرسازي است و براساس يك مقاله مهم داخل مجله يا هويت كلي آن ، طراح مي توان تصويرسازي چشمگير ي را ارائه دهد و در فروش مجله بسيار موثر باشد . براي تصويرسازي جلد مجلات ، مي توان از امكانات رايانه نيز استفاده هاي متنوعي كرد تلفيق تصاوير با يگديگر ، افزودن ياكاستن رنگ ، ايجاد يافتهاي جديد ، تغيير شكل دادن عكسهابه صورت دلخواه ، كم وزياد كردن تاريكي و روشنايي وايجاد تضاد ، همه ازقابليتهاي جديدي است كه پيشرفت فناوري رايانه ايجاد كرده است . عواملي مانند پيشرفت فناوري عكاسي ، تكامل و ارتقاي كيفيت ماشينهاي چاپ ، افزون شدن قابليتهاي نرم افزاري رايانه اي ، كيفيت جلد مجلات را به حد مطلوبي رسانده است كه در فروش وتيراژ مجله بسيار تاثير گذار است .

 

                                                  

                  تصوير روي جلد مجله براي گروه                                      تصوير روي جلد كتاب براي گروه

                 كودك و نوجوان تكنيك اكرليك و                                         سني بزرگ سال تكنيك گواش

                  پاستل روغني اثر ليلا رخشي                                        وتلفيق با نرم ابزار فتوشاپ اثر

                              قاضياني                                                               ليلا رخشي قاضياني

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي براي ادبيات بزرگسالان
پنج شنبه 13 اسفند 1394 ساعت 12:5 | بازدید : 141 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

از تصويرسازي معمولا زماني استفاده مي شود كه موضوع ، موجوديت واقعي ندارد مثل كشفيات و فرضيات علمي يا داستانهاي علمي تخيلي و يا مو ضوعاتي كه تنها در ذهن وجود دارند . يازماني كه لازم كه است در يك موضوع اغراق و دخل و تصرف كرد و نوعي بيان و حالت جديد به تصوير يك شي يا شخص داد . در تصويرسازي ، اين امكان و جود دارد تا طراح بتواند يك حس بصري را در يك شي يا يك شخص ، بسيار قوي تر و پر تحرك تر از آن چيزي كه در عكس مي توان يافت ، نشان دهد . اين توانايي ايجاد فضا و حس و حال بيشتر در تصويرسازي از يك شخص و يا يك موضوع عمومي ، اگر با قواعد زيبايي شناسي همراه شده باشد ، در بسياري از موارد براي مخاطب ، دلچسب تر وجذاب تر از عكس عكاسي شده آن است و تصويرسازي در نمونه هاي متعددي مي توان بيان بصري موثرتري از عكس داشته باشد . هنر مند تصويرساز مي تواند اوضاع واقعي را تغيير دهد و برخي از عناصر موجود در آن را تا حدودي حالت انتزاعي ببخشيد جزئيات زائد بصري را حذف كند و در نتجه يك عبارت بصري يا تصوير ويژه و گوياتري به بيننده بدهد . زبان بياني تصويرگران ، هم در آثار گوناگوني كه به وجود مي آورند .

ممكن است در يك زماني مشخص ، متفاوت باشد و هم در مقا طع مختلف زندگي حرفه اي خود ، ممكن است شيوه بياني خود را تغيير دهنده و به ندرت يك تصويرگر روش ثابت و مشخصي را براي بيان تصويري در دوراني بسيار طولاني حفظ مي كند . از بزرگ ترين هنرمنداني كه روش مشخص و شناخته شده اي را در سالهاي  متمادي استفاده كرده است ، ( ميشل فون ) است كه با حداقل خطوط كه در كمال راحتي طراحي شده اند ، مفاهيم عميق و تكان دهنده اي بيان مي كند . در تصويرسازي براي بزرگسالان ، از فتومونتاژ هم فراوان استفاده مي شود . فتومونتاژ كه از آغاز دهه 1920 يكي ازشيوه هاي موثردر خلق تصويرسازي براي بزرگسالان و تئاتر گرافيك به شمار مي رود ، دستاورد هنرمندان دادائيست بوده است و نوعي تكه چسباني با عكس و نوعي كلاژ است .

حروف نيز قابليت بيان بصري دارند و علاوه بر معني كلمات ، شكل و نوع قرار گرفتن آنها مي تواند پيام بصري داشته باشد . يكي ديگر از شيوه هايي كه ممكن است براي تصويرسازي مناسب بزرگسالان استفاده شود ، تصويرسازي با سلخت و ساز دقيق و تقليد مو به موي شكل سوژه درواقعيت است . البته در كتابهاي خطي از چند قرن قبل از آن ، هم در آسيا و هم در اروپا تصاويري ارزشمند براي موضوعات علمي در كتاب خطي ديده مي شود ولي چاپ و توزيع وسيع آ ن در قرن نوزدهم صورت مي پذيرد .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي در جهان
چهار شنبه 12 اسفند 1394 ساعت 12:7 | بازدید : 114 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

شايد دستيابي به تعريف جامع و كامل كه همه انواع تصويرسازي از گذشته تا امروز را شامل شود ، ميسر نباشد . اما با توجه به انواع معاصر تصويرسازي ، مي توان تا حدودي به مفهوم آن نزديك شد . تصويرسازي ، گاهي براي روشن و واضح كردن يك متن است كه غير از آن شكل  فيزيكي كتاب را نيز زيبا و جذاب مي كند . زماني براي كمك به پرورش و نه كم ارزش تر از آن ، به موازات هنر نويسندگي داستان است كه تخيل كودك را فعال مي كند و در مجموع متن و تصاوير ، فعل و انفعال لازم در ذهن كودك انجام مي شود . اين مفهوم را مي توان به اين صورت بيان كرد . كه ( تصويرسازي ، شيو ه اي از نقاشي روايي است كه روايتي خارج از متن اثر را مصور مي كند . )امروزه وقتي واژه تصويرسازي را به كار مي بريم منظور تصويرسازي براي كتاب است ، كه كتابهاي كودكان و نوجوانان تقريبا هميشه مصورند و يا تصويرسازي براي مجله است كه هم شامل كودكان و نوجوانان و هم بزرگسالان مي شود غير از اين در كارهاي گرافيكي متنوعي مانند پوستر و بيلبورد و تبليغات مطبوعاتي ، جلد كتاب و جلد مجله و جلد كاتولوگ و بروشور و جلد سي دي ، بسته بندي ، طراحي تمبر پستي ، طراحي اسكناس ، تقويم ديواري و روميزي ، از تصويرسازي ممكن است استفاده شود . در قرنهاي گذشته ، معني تصويرسازي بسيار به نقاشي نزديك بوده است و در واقع يكي از انواع هنر نقاشي محسوب مي شده است . نقاشي را در تاريخ اگر به سه گونه نقاشي ديواري ، نقاشي سه پايه اي روي بوم ، نقاشي كتاب تقسيم كنيم ، تصويرسازي را مي توان به كاربرد و همين گونه نقاشي كتابهاي چاپ سنگي را مي توان تصويرسازي ناميد .

در قرون گذشته ، هنرمندان غالبا در تصويرگري و نقاشي از قواعد رايج قوم خود در زمان خلق اثرپيروي مي كردند و فرديت نقاش ، تقريبا مطرح نبود يا به مقدار اندكي دخالت داشت ، اما امروزه وقتي تصويرگر متني را براي مصور كردن مي پذيرد ، متعهد شده است كه تا حد امكان به فضاي آن نزديك شود . اما واضح است كه او نيز مانند هر مخاطب ديگري تاويل شخصي خود را از متن ارائه مي دهد و همين نكته است كه دست او را براي بيان شخصي خود باز مي گذارد . با آنچه گفته شد ، تصويرسازي معاصر ، ريشه در هنر نقاشي و تاريخ سپري شده بر آن دارد و همين گونه با گرافيك از يك سو و ادبيات كودك از سوي ديگر پيوند دارد و در هر حال به عنوان يك هنر تجسمي ، نخست جلوه هاي نقاشي ورويكردهاي عناصر ديواري چون خط ، سطح (شكل ) بافت ، تركيب بندي و رنگ را به ياد مي آورد . ساده سازي ، خلاصه نگاري ، اهميت خطوط ، نشانه شناسيهاي تصويري ، حضور گرافيك در تصويرگري را به ياد مي اورد . هم نشيني متن و تصوير در كتابهاي تصويري ، پيامدي ناگزير است و تصويرسازي نمي تواند مانند نقاشي ، براساس خيال و تصوري آني كه در ذهن هنرمند شكل گرفته است ، پديد آيد ، پيروي تصويرگر از متن ، به همراهي او با متن مي انجامد و در نتيجه از استقلال او مي كاهد  ولي نقاشي ، معمولا در خلق اثر خود ، ويژه وقتي كه سفارش نباشد ، استقلال كامل دارد . انسان معاصر ، تصوير را به بيشتر عوامل ارتباطي ترجيح مي دهد و به آن تمايلي ويژه دارد ، به اين دليل كه تصوير هر موضوعي نزديك ترين چيز به واقعيت آن است و به تجربه مستقيم انسان از آن موضوع شباهت دارد .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0