عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وب سایت من خوش امدید تنها وبلاگ آموزشي اصول تصويرسازي براي هنرجويان گرافيك و تصويرساز اميدوارم مورد استفاده هنرجويان جوان قرارگرفته باشد. ليلا رخشي قاضياني بابيش از بيست سال سابقه هنري در هنرها تجسمي وفعاليت در زمينه گرافيك ، نقاشي ، عكاسي ، تصويرسازي شركت در جشنواره و برپايي نمايشگاه انفرادي و گروهي دررشت ، اراك ، تهران






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
122

آمار مطالب

:: کل مطالب : 110
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 4

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 7
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 7
:: بازدید ماه : 19
:: بازدید سال : 90
:: بازدید کلی : 5808

RSS

Powered By
loxblog.Com

اصول تصويرسازي

تفاوت تصويرسازي براي كودكان و بزرگسالان
یک شنبه 9 اسفند 1394 ساعت 19:5 | بازدید : 2437 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

در تصويرسازي براي كودكان همان گونه كه اشاره شد ، گروه سني كودك بسيار اهميت دارد و ويژگي هاي تصويرسازي تابع آن است ، ولي در مورد بزرگسالان گروه سني تقريبا چندان اهميتي ندارد و براي بزرگسالان در سنين مختلف هم مي توان با يك روش و بينش تصويري واحد ، تصويرسازي كرد .در مورد بزرگسالان ، عامل مهم و مشخص كننده در چگونگي تصويرسازي ، فرهنگ مخاطب است . روش هاي تصويرسازي براي بزرگسالان روستايي با بزرگسالي كه در يك شهر پر جمعيت زندگي مي كند وبا وسائل ارتباط جمعي مانند ماهواره و اينترنت سروكار دارد ، بايد تفاوت اساسي داشته باشد . در مصور كردن اشعار يا داستان هاي بزرگسالان در مطبوعات ، لزومي ندارد كه پيام به راحتي و به سرعت منتقل شود بلكه بهتر است ابداع و نكته اي در آن نهفته باشد كه با خواندن متن و پس از تلاش ذهني مخاطب ، در مجموع مشاهده تصوير و حروف و مفاهيم و واژه ها ، پيام به او منتقل شود. بيان تجريدي و دور شدن از طبيعت اشكال در تصويرسازي براي بزرگسالان غير از موارد خاص بعضي از بزرگسالان روستايي ، اشكالي ندارد و اشتباه نيست اما در تصويرسازي براي كودكان در بسياري مواقع ، وقتي نام حيوان كميابي در محيط زندگي كودك آورده مي شود ، كودك از طريق همان تصوير حيوان را مي شناسد . بنابراين ، نبايد تصوير از شكل طبيعي آن حيوان دور شد . در تصويرسازي براي نشريات ويژه بزرگسالان ، شرايط كلي مخاطب ، روحيه بصري و كلي نشريه اي كه تصويرسازي براي آن انجام مي شود و شرايط فرهنگي جامعه مخاطب در نظر گرفته مي شود . حتي نوع كاغذ نشريه و شرايط چاپ آن در چگونگي تصويرسازي موثر است . در اين زمينه رنگ اهميت كمتري نسبت به تصويرسازي ، براي كودكان دارد و بسياري از اوقات در نشريه تمام رنگي براي بزرگسالان ، تصويرگر با وجود امكان استفاده از همه ي رنگ ها ، عمدا رنگ هاي محدود و تيره اي را انتخاب مي كند . تصويرسازي يك رنگ كه در آن فقط از رنگ سياه استفاده شده باشد براي بزرگسالان كاملا گوياست اما براي ارتباط با كودكان مناسب نيست از رنگهاي تيره استفاده كرد .

 

                                              

 

  اثريك فريم ازداستان ،ليلا رخشي قاضياني                                        اثر تك فريم از احاديث امام رضا (ع)

تكنيك نرم ابزار فري هند و فتوشاپ براي گروه                           ليلا رخشي قاضياني تكنيك دست و نرم ابزار فتوشاپ

          براي گروه سني 9 تا 12 سال                                                        براي گروه سني بزرگسال          

 

              

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تصويرسازي براي بزرگسال
یک شنبه 9 اسفند 1394 ساعت 12:16 | بازدید : 3311 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

با ورود صنعت چاپ به ايران ، تصويرسازي به صورت گوناگون با فن آوري جديد ، خود را تطبيق مي دهد و به كار مي آيد . نخستين تصويرسازي ها ، منطبق با امكانات چاپ هاي ابتدايي بود و خط در آن عنصر اصلي و مهم بصري به شمار مي رفت و در تصويرسازي مطبوعاتي تا مدت ها ، از رنگ استفاده نمي شد . از ويژگي هاي ارزشمند تصويرسازي در مطبوعات نخستين ، هماهنگي تصوير و نوشته هاي متن از لحاظ بصري است كه هم در مطبوعات قديم غرب و هم در روزنامه هاي چاپ سنگي ايران ، ديده مي شود . در نخستين مطبوعات ايران ، هنرمنداني مانند صنيع الملك ، ابوتراب و ميرزا موسي تصاوير ارزشمندي را هماهنگ با فضاي بصري روزنامه به وجود آوردند . رشد سريع راديو و تلويزيون در سالهاي پس از جنگ جهاني دوم و توسعه بيش از حد اين دو وسيله ارتباطي و امكان انتشار سريع و آني اخبار از طريق آنها ، عرصه را براي جولان خبري روزنامه تنگ كرد و مطبوعات بزرگ جهان براي جلوگيري از سقوط ، به چاره انديشي پرداختند . راهي كه روزنامه ها براي حفظ نفوذ و اعتبار خويش كسب كردند . استفاده هرچه بيشتر از تصوير و كنك گرفتن از رنگ همراه با سرعت زياد در چاپ ونيز توزيع بود .

در نيمه دوم قرن بيستم كه زمان هجوم اطلاعات گوناگون است ، تصاوير ، فقط يك توصيف كننده ساده اخبار نبودند . بلكه خود نيز انديشه ها و مفاهيم را القا مي كردند . به اين ترتيب : مفهوم ذهني ، واقعيتي ملموس شد و به عنوان يك عنصر ساختاري در آثار هنري به كار برده شد . از آن پس طراح كه از تخيل تصويري برخوردار بود ، وظيفه تفسير و تاويل متن نويسنده را به عهده گرفت . اين موج جديد به طراح امكان داد كه به ساختن طرح هايي محدود براي يك متن ، به خلق فضاي  جديد براي متحد ساختن كلام و تصوير بپردازد . اين امر سبب شد تا سبك ها وتكنيك هاي شخصي نيز در طراحي گرافيك توسعه يابد مرزهاي پيشين ميان هنرهاي زيبا و اطلاع رساني تصويري عاميانه ، برداشته شود . درك پيام تصوير ، پديده اي انديشگرانه است و حتي ساده ترين تصاوير نيز از ديدگاه فرهنگ هاي گوناگون به شيوه هاي متفاوت مورد تفسير قرار مي گيرند . چشم آنچه را مي خواهد ببيند ، برمي گزيند ، ولي تصوير بيش از آن كه به شيوه اي فيزيكي خوانده شود ، به گونه اي ذهني درك مي شود . براي آن كه تصويري توانايي برقراري ارتباط را داشته باشد ، بايد متناسب با زمينه هاي فرهنگي ، اجتماعي ، طبقاتي ، فيزيولوژيك و ... گيرنده پيام خويش باشد تا او بتواند بامتن و پيام تصوير ارتباط برقرار كند وبه بيان ديگر ، آن را بخواند . انسان در سال هاي دور و قبل از به وجود آمدن وسايل ارتباطي مانند نوشته و خط،ازطريق تصورو تجسم و مصوركردن مفاهيم بصري ارتباط برقرار مي كرد . سپس وسايل ارتباطي نگارش ، يعني الفبا ابداع و عالمگير شد . اكنون نيز براثر تحولات جديد ارتباطي ، انسان بارديگر مانند گذشته علاقه مند است كه از طريق امكانات تصويري ، بهتر و سريع تر عمل كند و بين روش هاي مختلف آن فنون سنتي تصويرسازي ، امكانات بي شمار عكاسي و استفاده از نرم افزارهاي رايانه اي نيز مرز خاصي وجود ندارد و در تصويرسازي معاصر براي نشريات ، تمام اين لمكانات به كار گرفته مي شود .

 

                                                  

                                             اثر ليلا رخشي قاضياني تصويرسازي براي بزرگسال

                                                  شعر جمعه فروغ فرخزاد تكنيك پاستل روغني

133
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تصويرسازي براي گروه سني كودك و نوجوان
شنبه 8 اسفند 1394 ساعت 17:36 | بازدید : 506 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

1- تصويرسازي براي كودكان

ويژگيها :

1- به راحتي پيام خود را به مخاطب تفهيم كند .

2- تفكر برانگيز باشد تا به پرورش صحيح عقل و عاطفه كودك كمك كند .

3- الهام بخش باشد .

به كارگيري تخيل ابداعي كودك در رشد شخصيت وي با توجه به ويژگيهاي سني او ، بسيار مفيد است ، باعث تحريك حس كنجكاوي كودك مي شود ، مشاهده موضوع از زواياي مختلف ، چه از لحاظ محتوي و چه از نظر فرم ، روحيه كنجكاوي و جستجوگري را در كودك تقويت مي كند . ديدن اشيا، از زواياي بالا ، پهلو و زير نيز براي رسيدن به اين هدف مفيد است رعايت وجود نوعي شيريني و جاذبه بصري در كار براي ترغيب كودكان و والدين آنها به خريد مجله . ابداع در تصويرسازي اين منظور را تامين مي كند . در تصاوير از عناصري استفاده شود كه به محيط زندگي كودك مربوط باشد . كودك به مردم و محيط زندگي خود ، توجه ويژه اي دارد. خصوصيات فرهنگي و اجتماعي محيط بايد در حد لازم در تصويرسازي براي كودك مشاهده شود .

تصاوير بايد طوري باشد كه كودك از تماشاي آن احساس آرامش ، راحتي و شادابي كند و كتاب يا مجله را به عنوان هم صحبت و دوست خوب بپذيرد . در مجموع با دنياي تخيلات ، احساسات ، آرزوها و ضمير پاك كودكان هم سويي داشته باشد . بايد دنيا را از ديد كودكان ديد ، نه اينكه مانند آنان نقاشي كرد . براي اين منظور تصويرگر بايد كاملا به زبان تجسمي ، يعني : به طرح ، رنگ و تركيب بندي آشنا باشد . تصويري كه براي كودك نقاشي مي كنيم ، بايد زنده و آنقدر سرشار از زندگي باشد كه بيننده بتواند ضربان نبض موجود در آن را حس كند .

در واقع يك تصويرگر بايد دم هنرمندانه خود را در آن بدمد حركت و جنبش در هر موجود زنده نشان دهنده زندگي است . بنابراين  بايد در تصاوير ويژه كودك آن را مشاهده كرد. حركت موجود زنده ، هميشه در قالب حالتهاي رفتاري او نشان داده مي شود و تصوير موجودات بدون حالات رفتاري آنان تصويري تهي و مرده است . تصويرسازي كودك بايد چنان باشد كه شناخت درستي از جهان اطراف به او بدهد . براي ايجاد ارتباط با كودك شهرنشين مفاهيم چون بزرگراه ، چراغ نئون و ساختمان هاي بلند مناسب است و براي كودك روستائي ترسيم گياهان ، حيوانات و طبيعت آشناتر است و ارتباط بهتري با اين گونه موضوعات مي تواند داشته باشد . داستان و تصاويري كه روي هم كتاب مصور را مي رساند ، هنگامي براي كودك قابل درك هستند كه براي او اهميت داشته باشند . تصويرسازي بايد خلاقيت هنري و حس زيباشناسي كودكان را تقويت كند . در واقع آموزش زيبا شناسي و خلاقيت را بايد در زندگي كودكان به صورت غير مستقيم و غير آشكار انجام داد . از اين رو تصويرسازي كتاب هاي كودكان وسيله مناسبي براي اين منظر است . تصويرسازي براي هر گروه سني بايد متناسب با قدرت درك اطفال در آن سنين باشد زيرا نيازهاي رواني كودكان در سنين مختلف متفاوت است . كودكان خردسال بسيار واقع بين هستد . در نتيجه : از تصويري لذت مي برند كه به طبيعت و آنچه برايشان آشنا است شباهت داشته باشد . از طرح هاي عجيي و نا مفهوم خوششان نمي آيد زيا تجربه آنها قدرت تجزيه و تحليل خطوط و در انتزاعي تصاوير را به آنها نمي دهد . در تصويرسازي براي نوجوانان اگر ضروري باشد ، مي توان تا حدي از طرح هاي تجريدي استفاده كرد.

 

                                        

                                  كاركتر عمونوروز براي گروه سني 6ت9 سال

                          باساده سازي نقوش اسليمي اين كاركتر طراحي شده

                              ا ثرليلا رخشي قاضياني  تكنيك دست وفتوشاپ 

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
هدف اصلي تصويرگر يا طراح تصوير
شنبه 8 اسفند 1394 ساعت 17:8 | بازدید : 108 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

راهنمايي بينندگان درباره مطالبي است كه فهم يا تجسم آن از طريق نوشتن يا گفتن دشوار است . فرهنگ انساني كه تاكنون مغلوب گفتا ر وزبان كلامي بوده است ، به تدريج به سوي تصوير و تصويرگري روي مي آورد . يادگيري و فهم زبان ، پيچيده و نسبتا مشكل است در حالي كه تصوير صريح و ساده است وبه سرعت ، بسياري از انديشه ها را به ديگران منتقل مي كند . پس از اختراع صنعت چاپ و متعاقب آن توليد كتاب در زمينه ها مختلف و استفاده از تصويرسازي براي انتقال بهتر مفاهيم ، طرز تفكر و فهم عملي مردم از پديده ها ، رشد و تحول بسيار شگرفي كرد كه اهميت آن از رشد عظمت اقتصادي و فني آن زمان ، كمتر نبود .

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
معرفي يك تصويرساز
جمعه 7 اسفند 1394 ساعت 10:6 | بازدید : 240 | نوشته ‌شده به دست ليلارخشي قاضياني | ( نظرات )

يكي از حرفه هاي مرتبط با هنرهاي تجسمي ، تصويرسازي است كه گاهي هنرمند تمام وقت و انرژي خود را در اين زمينه به كار مي برد و در مواردي يك نقاش يا طراح گرافيك ، بخشي از كار حرفه اي خود را به تصويرسازي مي دهد . تصويرسازي ، يكي از با سابقه ترين شيوه هاي بيان انسان محسوب مي شود و توانمندترين نظام نشانه هاي غير كلامي است . از بسياري جهات ، تصويرگري يعني كاربرد نشانه هاي ديداري به صورت شمايلي . تجسم بصري  يك موضوع ، مفهوم يا احساس براي نمايش و درك بهتر آن و از يك سو ، ارتباط نزديك با ادبيات دارد وعناصر محتوايي خود را از آن وام مي گيرد و از سويي ديگر ، به نقاشي وابسته است و عناصر ديداري خود را با وام گرفتن از نقاشي بيان مي كند . يكي از باسابقه ترين شيوه هاي بيان انسان ، تصويرسازي است و بشر از ابتدا براي بيان احساسات و شرح خواسته هاي خود از تصوير استفاده كرده و اين تصاوير به صورت نقاشي هايي بر ديوار غارها ، كنده كاري روي تنه درختان و حجاري روي صخره ها و تخته سنگ ها عرضه شده است .

تصويرگر معاصر ، با الهام از طبيعت ، از آن تقليد و كپي برداري نبايد داشته باشد و با هدف خلاقيت ، از هر نوع تكرارهاي كسالت آور پرهيز كند . در اين وبلاگ سعي شده  تصويرسازي براي كودكان و نوجوانان وبزرگسالان مورد نقدبررسي قرارگيرد وهنرمندان قديم وجديد در اين عرصه مورد مقايسه قرار داده شوند .

 

133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

صفحه قبل 1 ... 17 18 19 20 21 ... 22 صفحه بعد